Тачка кандила
У тексту линија икона сатанина икона Христова и ми говорили смо о тачци, тачци приступа, да би пластичније и практичније објаснили овај појам узећемо за примјер слику са тачком недогледа унутар ње, у такозваној линијској перспективи. Та тачка просто не припада свјету, него је привидна и свако сликарство постављено на тај начин је у одређеној мјери привид 2 .
Ради тога је и дјеловање иконе другачије. Као што смо више пута поновили икона сама по себи није ништа она почиње да живи тек у сусрету са посматрачем и тај сусрет се одвија у свијету и у простору измеђуслике и посматрача , икона је света и славна тачно колико и посматрач, оно што желимо да нагласимo је да је код иконичне перспективе мјесто сусрета у свијету, за разлику од такозване линијске перспективе гдје је мјесто слике и посматрача у слици и привиду, оваква ликовност се развијала кроз технику фотогафију, филм и виртуелни свјет. Дакле ту тачку називамо тачком кандила, ради утвари која служи за осветљење иконе, а првенствено због тога што приликом сусрета у таквој перспективи лица – личности, долази до просијавања нестворених енергија или свјетлости славе, светлости иконе1 .
Такође и на слику Божију човјека, ако је оно што називамо иконом човјека, његова слобода тежња, намера окренуто у њега самог и тамо формира привид који се огледа у немиру помисли и њиховим све ширим пакленим круговима који отклањају од реалности заједнице.
Ради слободе и по томе што је створен човјек и његов свјет, као своју суштину имају ништавило. Једини начин опстанка им је пре-темељење суштине, која је смрт и ништа, у Христа који се пројављује у сусрету са другим. Сусрет је у пуној мјери могућ само у Христу, чега ради је Он једино спасење посреди нас у тачки кандила.
Икону је могуђе заиста насликати само у том озрачју.2 Исти судови се супротно примјењују на замишљену тачку која неприпада постојању. Свијет, твар и човјек су отворени и покретљиви ка бићу и небићу, ка бићу на бескрајно много начина, а ка небићу на само један, а и тај је непотпун, лажан и неостварив. |